Μέθοδος Φέλντενκραις

Feldenkrais Method

Μέθοδος ΦέλντενκραιςΗ Μέθοδος Φέλντενκραις πήρε το όνομά της από τον δημιουργό Μοσέ Φέλντενκραις που γεννήθηκε στη Ρωσία το 1904 και πέθανε στο Τέλ Αβίβ το 1984. Σπούδασε μηχανικός και την διατριβή του την έκανε στη Φυσική. Ασχολήθηκε με πολεμικές τέχνες της Ανατολής και ήταν ένας απ’ αυτούς που διέδωσαν το Judo στον Δυτικό κόσμο. Ήταν μελετητής και στοχαστής διαφόρων θεωριών της Ανατολής όπως Zen και της Δύσης, όπως της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας, όπου Σώμα και Πνεύμα είναι μία ενότητα που λειτουργεί εντελώς αλληλένδετα. Επηρεάστηκε όμως πολύ και από την σύγχρονη επιστήμη. Ένα ατύχημα στο γόνατο και η πιθανότητα να μην μπορέσει να ξαναπαίξει ποτέ ποδόσφαιρο, του έδωσε το έναυσμα να αποκτήσει εξαιρετικές γνώσεις πάνω στον τρόπο που λειτουργεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος.

Οι έρευνες που έκανε στον τομέα της Φυσικής, της Φυσιολογίας και της Ανατομίας είναι οι βάσεις της δημιουργικής δουλειάς του στον τομέα της «επανεκπαίδευσης» του ανθρώπου μέσω της συνειδητοποίησης, έτσι ώστε να οδηγηθεί στην εξέλιξη της Μεθόδου του αυτής.

Η Μέθοδος Φέλντενκραις αφορά οποιονδήποτε άνθρωπο θέλει να ξαναβρεί την χαμένη ή κουρασμένη ζωτικότητά του ή ανθρώπους που υποφέρουν από χρόνιους ή μη πόνους, ανθρώπους που υποφέρουν από στρες, νευρικότητα, αϋπνίες, ή ανθρώπους που θέλουν να αποκτήσουν καλύτερη σχέση με το σώμα τους, αλλά και την αυτοεκτίμησή τους.

Η Μέθοδος Φέλντενκραις είναι ένας τρόπος μάθησης μέσα από πολύ λεπτές και ευαίσθητες κινήσεις που έχει στόχο να τον επανασυνδέσει με ξεχασμένες ή χαμένες αισθήσεις όπως η χαλάρωση, η αποδοτικότητα μέσα από την ευκολία (κάτι που γνωρίζουν τα παιδιά), η εύρυνση της αίσθησης ικανοποίησης και ξεκούρασης. Στόχος της Μεθόδου είναι η «επανεκπαίδευση» του ανθρώπου ούτως ώστε με λιγότερη ενέργεια να μπορεί να αποδίδει περισσότερο. Αυτό επιτυγχάνεται, παίρνοντας χρόνο να βιώσει κανείς πράγματα που στην καθημερινή ζωή δεν προλαβαίνει να βιώσει. Έτσι, ένας ηθοποιός, μουσικός η χορευτής αλλά και οποιοσδήποτε άλλος μπορεί να εκλεπτύνει την ποιότητα με την οποία δουλεύει, να ευρύνει την αίσθηση, την όραση, την ακοή του, και να έχει περισσότερη, καλύτερη, και βαθύτερη απόδοση στην δουλειά του. Μία γυναίκα με διαταραχές ύπνου στην εμμηνόπαυση ή ένα στέλεχος επιχείρησης με στρες ή ακόμα δάσκαλοι που έχουν χάσει τη όρεξή τους να διδάσκουν λόγω κούρασης, άγχους, απογοήτευσης.

Βεβαίως και άτομα που αναζητούν την εσωτερική τους ηρεμία, ή άτομα που βιώνουν μια μεγάλη αλλαγή στον τρόπο ζωής τους όπως συνταξιοδότηση ή αυτονόμηση των παιδιών και ακόμα άτομα με προβλήματα νευρολογικής φύσης, μπορούν να αισθανθούν πιο ήρεμοι, διαυγείς ή πιο ψηλοί, ελαφριοί πιο ευέλικτοι και χωρίς πόνους, πιο θετικοί και χαρούμενοι, να αναπνέουν πιο ελεύθερα και ίσως να βλέπουν ότι τα πράγματα είναι πιο απλά απ’ ότι νομίζουν.

Μέσα από την Μέθοδο Φέλντενκραις μπορεί κανείς να πάψει να έχει πόνους ή να μάθει να τους χειρίζεται, έτσι ώστε να μην τον εμποδίζουν να ζει εξελισσόμενος.

Η Μέθοδος Φέλντενκραις λειτουργεί με δύο τρόπους:

Feldenkrais Method1. Σε ομάδες ή ατομικά που ονομάζεται «συνειδητοποίηση μέσω του σώματος», όπου ο δάσκαλος λεκτικά καθοδηγεί τους μαθητές να κάνουν διάφορες κινήσεις ως επί το πλείστον στην ξαπλωτή θέση, αλλά και στην καθιστή ή την όρθια. Το μάθημα που διαρκεί περίπου μία ώρα αποτελείται από δομημένες κινητικά ανακαλύψεις όπου χρειάζεται να χρησιμοποιήσει κανείς την σκέψη του την αίσθησή του την κίνηση και την φαντασία του. Η έμφαση του μαθήματος είναι στη μάθηση του ποια κίνηση λειτουργεί πιο αποδοτικά και η παρατήρηση στις διαφορετικές ποιότητες που δημιουργούν οι αλλαγές μέσα στο σώμα. Μέσα από την εξελισσόμενη συνειδητοποίηση που έρχεται σιγά σιγά, ο μαθητής μαθαίνει να αφήνει παλιές τυποποιημένες κινήσεις που τις έχει, για διάφορους λόγους, από παλιά μάθει, αλλά δεν τον βοηθούν και να εξελίσσει καινούριες εναλλακτικές, έτσι ώστε να επιτύχει περισσότερη εσωτερική και εξωτερική ευελιξία και δυνατότητα.

2. Μέσα από ιδιαίτερα μαθήματα που ονομάζονται «λειτουργική ολοκλήρωση» και απευθύνονται στο κάθε άτομο αναλόγως με την ανάγκη που έχει. Ο δάσκαλος, εδώ, οδηγεί τις κινήσεις μέσα από το άγγιγμα με έναν λεπτό και ευαίσθητο τρόπο. Ο τρόπος αγγίγματος στην μέθοδο Φέλντενκραις δεν σχετίζεται με το μασάζ ή την χειροπρακτική και αυτό για τον λόγο ότι στη Μέθοδο Φέλντενκραις ο δάσκαλος απευθύνεται ουσιαστικά στο νευρικό σύστημα του ανθρώπου και όχι μόνον στους μυς η στον σκελετό του.

Η Μέθοδος Φέλντενκραις λειτουργεί με το σκεπτικό ότι ο κάθε άνθρωπος έχει την ικανότητα να ρυθμίζει και να συσχετίζει την κινητικότητά του, έχει την ικανότητα να ξαναβρεί, να «ξαναθυμηθεί», όπως και να ευρύνει γνώσεις εσωτερικές που τις έχει σαν ανθρώπινο είδος. Αυτού του είδους η μάθηση αφορά το νευρικό σύστημα και εδώ γίνεται με έναν χειροπιαστό τρόπο που είναι το σώμα.

Ο Μοσέ Φέλντενκραις έλεγε ότι αυτόν δεν τον ενδιαφέρουν τα ευέλικτα σώματα παρά τα ευέλικτα μυαλά. Το σίγουρο είναι ότι η γνώση αυτής της Μεθόδου όσο και θεωρητικά να την αντιληφθεί κανείς, αν δεν την βιώσει έχει μία πολύ ελλιπή αίσθηση του τι είναι και πως τον ευεργετεί.

Η βιωματική γνώση είναι μία γνώση που παίρνει χρόνο και χρειάζεται εξέλιξη. Είναι αυτή που δεν ξεχνιέται ποτέ. Και αν γίνεται με έναν ευχάριστο και προσιτό τρόπο τότε μπορεί να καλυτερεύσει κατά πολύ και την ποιότητα και αποδοτικότητα της ζωής μας.

Η εξάσκηση της Μεθόδου Φέλντενκραις απαιτεί εντατική και μακρόχρονη εμπειρία, μεταδίδεται σε τετραετές πρόγραμμα εκπαίδευσης που οργανώνει η διεθνής Feldenkrais Foundation.

Οι όροι «Συνειδητοποίηση μέσω του σώματος», «Awareness Through Movement» και «λειτουργική Ολοκλήρωση», «Functional Intigration» είναι διεθνώς κατοχυρωμένοι και δάσκαλοι Φέλντενκραις είναι μόνο όσοι έχουν κάνει την ειδική εκπαίδευση.

Ελένη Κασιμάτη, δασκάλα της Μεθόδου Φέλντενκραις

Σχολιάστε το άρθρο