Τα οργανικά προϊόντα και πιστοποιημένα τρόφιμα προϋπήρχαν σε πολλές αγορές για κάμποσα χρόνια και κυρίως πωλούνταν από ειδικά καταστήματα υγιεινής διατροφής και φιλανθρωπικά καταστήματα. Τα τελευταία 5 χρόνια υπήρξε ένα τεράστιο ρεύμα στην Ευρώπη και πολλά σούπερ-μάρκετ πια προμηθεύονται οργανικά και «fair trade» τρόφιμα. Τι είναι τα «fair trade» τρόφιμα; Κανένας νομικός ορισμός για το fair trade δεν υπάρχει. Μια πρακτική εξήγηση του όρου είναι ότι είναι μια εγγύηση ότι οι παραγωγοί πληρώνονται παγκοσμίως με τα οικονομικά κριτήρια που έχει θεσπίσει ο Οργανισμός Εμπορικού Δίκαιου και Τυποποίησης (FLO: Fairtrade Labelling Organisation). Ο FLO πρόσφατα έθεσε τα κριτήρια για το κακάο, καφέ, τσάι και ζάχαρη. Για να πωλήσει κάποιος σοκολάτα ως fair trade προϊόν πρέπει να είναι στη λίστα Cocoa Register του FLO. Σύμφωνα με το σχέδιο πρέπει κάποιος υπεύθυνος να παρακολουθεί από κοντά ότι οι μικροί παραγωγοί τηρούν τους κανόνες, ότι υπάρχει υποδομή για εξαγωγή και τελικά, ότι η ποιότητα των προϊόντων τους είναι κατάλληλη για τη προοριζόμενη αγορά. Υπάρχουν fair trade σήματα όπως αυτά του ιδρύματος Fairtrade Foundation (Αγγλία), Transfair (Γερμανία), MaxHaveloar (Ολλανδία), αλλά ακόμα υπάρχουν μόνο εθελοντικά σχήματα πιστοποίησης.
Η μεγαλύτερη πλειοψηφία των συστατικών της σοκολάτας και ζαχαρωδών βιομηχανικών προϊόντων τώρα είναι διαθέσιμα στην οργανική μορφή τους, όπως κακαόμαζα σκόνη, βούτυρο κακάο, γλυκαντικά, σιρόπι γλυκόζης, συμπυκνωμένοι φρουτοχυμοί, γαλακτοκομικά και άλευρα. Αλλά και συστατικά όπως έλαια, βανίλια και φυτικά λίπη (π.χ. λάδι καρύδας). Βασικές τεχνικές επεξεργασίας απαγορεύονται από τη νομοθεσία της Ε.Ε., όπως ακτινοβολία, υδρογόνωση, ανθρακικά και γενετικές τροποποιήσεις.
Η πρώτη οργανική σοκολάτα ήταν η «Green & Black’s chocolate» στην Αγγλία το 1991, ήταν 100 γραμμαρίωνκαι φτιαγμένη με 70% οργανικό κακάο. Η επιτυχία ήταν άμεση και το προϊόν γρήγορα μεταπήδησε από τα καταστήματα υγιεινής διατροφής στα ράφια των μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ της Αγγλίας. Ακολούθησε η οργανική σοκολάτα γάλακτος από την εταιρεία Maya Gold και ήταν το πρώτο προϊόν στο κόσμο που πιστοποιήθηκε οργανικό και παράλληλα fair trade.
Η επιτυχία της μάρκας Green & Black’s έδειξε ότι δεν είναι αρκετό ένα προϊόν να είναι οργανικό και fair traded πιστοποιημένο και μόνο. Για να κερδίσει την αγορά πρέπει να έχει καλή γεύση, προσεγμένη συσκευασία και να φθάνει στον καταναλωτή σε άριστη κατάσταση. Κάποιες αρχικές υψηλές τιμές των προϊόντων είναι αναπόφευκτες αλλά καθώς η παραγωγή και οι πωλήσεις αυξάνουν, το κόστος μπορεί να μειωθεί λόγω της οικονομικής πολιτικής πώλησης. Στο άρθρο «Pure gold» στο περιοδικό «Ode», Αυγούστου 2003, γίνεται μια εκτενέστερη ανάλυση για την οργανική σοκολάτα Green & Black’s, καθώς η εταιρεία αγοράζει κόκκους κακάο από 1.500 και περισσότερους μικρούς οργανικούς παραγωγούς από Belize, Dominican Republic (Δομινικανή Δημοκρατία), Madagascar (Μαδαγασκάρη), Ecuador (Ισημερινός), χωρίς ίχνος χημικού λιπάσματος.
Σχολιάστε το άρθρο